Mogelijk gemaakt door Blogger.

Dienblad pimpen.

Jullie herkennen dit vast wel. Je bent zo verknocht aan bepaalde spulletjes, dat je er liever geen afscheidt van neemt. Zo dus ook bij mijn dienblad. En ondanks dat het een goedkoop gevalletje betreft, doet hij al jaren trouwe dienst. Met als gevolg dat hij er niet zo fraai meer uitziet. Nou ja.....dat is nog zacht uitgedrukt. Dus besloot ik mijn dienblad een nieuw leven in te blazen....

Om te beginnen heb ik het dienblad eerst goed schoon gemaakt. Vervolgens ben ik met schuurpapier aan de slag gegaan. Daarna nog even een doekje met ammoniak er over heen om de boel vet vrij te maken. Helaas niet het meest leuke werk, maar wel belangrijk voor een mooi resultaat.

Yes......nu kan het leuke werk beginnen...kliederen met verf. Ook hier heb ik weer voor gesso gekozen. Al zou het in dit geval ook makkelijk iets anders kunnen zijn.

Na de eerste keer in de Gesso bleef er een duidelijke kring op het dienblad achter. Dit was niet wat ik wilde. Dus de verf sessie's nog maar een aantal keer herhaalt. Met uiteindelijk een resultaat waar ik tevreden mee was.

Op bovenstaande foto zie je ook meteen welke tekst ik heb uitgekozen voor op het dienblad. Deze tekst heb ik bij de supermarkt gekopieerd. Dit omdat de transfer die ik ga maken met de print van mijn eigen printer niet lukt. Heeft met de soort inkt of printer te maken. Daar weet ik helaas het fijne niet van.

Voor de transfer gebruik ik transparant plakfolie. Hele kleine printjes zou je ook met plakband kunnen doen. Eerst verwijder je het beschermlaagje. Dan plak je je print op het folie. Druk dit met een bankpas of iets dergelijks goed aan en voorkom luchtbelletjes. 
Vervolgens leg je het geheel in een bakje met handwarm water,en wacht tot het papier volleding doordrongen is met water. Haal het dan het geheel uit het water en leg het met de folie kant naar onder op een schone ondergrond.
Nu kun je heel voorzichtig het doorweekte papier eraf halen. Dit kun je het beste rullen ( zachtjes rollen met je vinger over het papier) . Zorg er goed voor dat al het papier verwijderdt is. Laat de folie daarna drogen. 




Op de laaste foto zie je dat de tekst niet op alle plaatsen even mooi doorloopt. Deze heb ik na het drogen nog even bewerkt met een zwarte stift.

Na het opplakken van de tekst op het dienblad, heb ik de randen van het plakfolie nog een keer extra in de Gesso gezet. Dit om de scherpe randen een beetje weg te werken. Ter afsluiting heb ik het geheel een aantal keren afgelakt met een matte varnish. Met dit als eindresultaat.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is uitgelegd. Ik ben in ieder geval erg tevreden met het resultaat.
Wens iedereen veel knutsel plezier en tot ziens.

Gr Saskia

5 reacties: