Mogelijk gemaakt door Blogger.

Oude blikken doen weer dienst.

Je hebt van die momenten dat je denkt dat je alles kunt gebruiken ( hergebruiken). Met die gedachte zet je vaak spullen weg ( lees blikken, potjes en bussen ). Tijdens een verwoede opruimpoging kwam er dus het een en ander aan blikken boven water

Ik ben op verschillende site tips over Gesso tegen gekomen, en ook ik wilde dat graag eens een keer uitproberen. Gesso is een universele, matte primer voor een goede hechting van olie, water en acryl verf. Het vermindert de absorptie van verven. Vergeelt niet. Kan met water verdunt worden

Aan de slag dus. Ben begonnen het blik goed schoon en vetvrij te maken. Omdat deze blikken al een paar jaar oud zijn, zat er her en der een beetje roest op. Dit heb ik eerst behandeld met blanke nagellak. Dit om te voorkomen dat de roest straks door de Gesse lekt.

Vervolgens heb ik een schuursponsje in 4en geknipt. Gesso op een bordje gedaan. Toen kon het feest beginnen. Deppen, stippen of stempelen....geeft het een naam. Met de zachte kant van het schuursponsje rustig deppen. Naar mijn idee moet je niet al te zuinig met de gesso zijn. Geen kwast gebruiken, dan krijg je strepen. Het grappige van deze techniek ie dat je een leuk korrelig effect creerd

Bij deze blikken was een laag of 3 voldoende. Je kunt de blikken aflakken met een matte of een glanzende varnish. Ik heb ervoor gekozen om ze niet te behandelen. Voor de afweking heb ik er nog een stukje touw omheen gedraaid. En het blik voorzien van een label. Wat ook weer zelf gemaakt is van klei. Behandeld met schoolbordenverf. Nog een kleine tip. Schrijven met krijt op een klein oppervlakte is lastig. Gebruik een krijtstift. Deze is verkrijgbaar bij de betere boekhandel. 


Inmiddels heb ik al een aantal blikken op deze wijze gemaakt. Voor in de hobbykamer. Handig voor potloden, pennen, stiften, haaknaalden enz..

Groetjes en tot de volgende keer....succes met knutselen.

4 reacties: